Doorgaan naar hoofdcontent

Benin was voor mij...

Hier zijn we dan: de luchthaven van Cotonou. Drie weken geleden zaten we hier ook, alleen in de aankomhal in plaats van de vertrekhal. Het is het ideale moment om te delen wat deze drie weken met ons hebben gedaan. Benin was voor ons tienen...


Benin was voor mij :



Laura Stevens

Benin was voor mij een verrijking. Het was fijn om de talrijke gelijkenissen en vele verschillen tussen Benin & België te ontdekken. We ondervonden snel dat we met de jongeren veel gemeenschappelijk hebben en dat de taalbarriëre (die er zeker was), snel doorbroken kon worden. Op bepaalde vlakken kijk ik enorm op naar de jongeren: hun vriendelijkheid, hun zin voor delen, hun fysieke capaciteiten, hun zotte dansskills en voeling voor muziek. We leerden verschillende dingen bij die we met veel plezier gaan meenemen naar ons leven in België. Zo leerden we beter samenwerken, geduld uitoefenen en af en toe eens wat “chiller” in het leven staan.
Ik neem ontzettend veel positieve herinneringen mee aan de zalige inleefreis, mede dankzij de leuke groep. Kon niet beter, vrienden voor ’t leven ;)! 
#DoucementEnBelgique



Fien Van den Noortgate

Benin was voor mij rijden in een overvolle bus of auto. Zwemmen met jongeren die niet kunnen zwemmen. Scoren tijdens de voetbal als de scheidsrechter nog niet gefloten heeft en dan toch nog winnen. Conversaties voeren waarbij beide partijen elkaar nauwelijks verstaan maar toch veel plezier beleven. Benin was chanter, danser et Kielewieliewielie. Ik zal het nooit vergeten!



Laura Vermeire

Benin was voor mij een unieke ervaring waar verschillende culturen bij elkaar komen. Een uitdagende samenwerking met de jongeren van België en de jongeren van Benin. Een land waar iedereen hartelijk, familiair en behulpzaam met elkaar omgaat. 


Pauline Van der Meeren

Benin was voor mij… een indrukwekkende ervaring met 10 geweldige meisjes, veel gelach, verschillende culturen, immodium, intense hitte, spinnen, dansen en zingen, plassende baby’s, hard werken, moeilijke namen, sociale inwoners, schattige kindjes, veel gezwaai, lange rokken, vuile voeten, overvolle busjes, zoektocht naar souvenirs, rijst, nieuwe vriendschappen et la fatigue! Absoluut een reis om nooit te vergeten! <3



BirgitVan Gampelaere

Benin was voor mij: een heel andere leefwereld: alles op het gemak, iedereen die goeie dag zegt en vraagt hoe het met je gaat . Kortom een super sfeer! Al moesten we ons wat inleven in het feit dat iedereen altijd te laat is :p De felle zon en warme wind maakte de simpelste dingen soms heel lastig hoewel de locals het af en toe wat frisjes vinden (lees: met de winterjas op de brommer, een sjaaltje of muts op). Het leven hier is fysiek zwaar (warm, veel handwerk, lange afstanden stappen) en dat hebben we ook mogen ondervinden. De kindjes hier kunnen meer aan dan wij.. Ze zijn amper 5 jaar en dragen hun klein zusje/broertje op de rug of een zware kom water op hun hoofd: respect! Ik ga de sfeer hier zeker missen, hier draagt iedereen zorgt voor elkaar ook al heb je zelf niet veel, de max om zo te kunnen leven! Daaag Toucountouna, ik ga je missen! 


Alien Laevens

Benin was voor mij een kleurrijke ervaring, iets van niets moet en alles mag, alles op het gemak, ‘doucement’ zoals ze hier zeggen, rijst met tomatensaus eten, yucci-cocktail met gin drinken en chillen op ons terras vergezeld door de kinderen uit de buurt. Het warme weer wordt vooral gemaakt door de warmte die de inwoners hier uitstralen. Dat bruine kleurtje dat we hebben opgedaan is voornamelijk te verklaren door het stof dat hier opwaait en dat helaas weer van ons wordt afgewassen bij elke douche ter verkoeling. Overal werden we als koninginnen onthaald terwijl wij degene zijn die dankbaar mogen zijn voor de kans die ons aangeboden werd om hier te komen. Het is zeker en vast een onvergetelijke ervaring waarbij, door de samenwerking met de Beninese jongeren, onze gelijkenissen nog meer benadrukt worden, waar vriendschappen ontstonden, waar gelachen wordt met de vele mopjes die werden gemaakt en waarmee we later herinneringen zullen ophalen, maar bovenal ook vele momentjes van bewust genieten. Toucountouna, tu me manques déjà.


Gerlinde Galle

Benin was voor mij een onvergetelijke ervaring, met 9 fantastische vriendinnen, die mijn ogen deden open gaan.
We mogen in België blij zijn met wat we hebben!
Maar we mogen ook opkijken naar de mensen in Toucountouna!
L’heure elastic, doucement et bon travail!
En daarnaast…
zalig weer, enorm schattige baby’s en kindjes, te lange kleren, dansen en zingen and last but not least… brakkig Frans ;)
Om in schoonheid af te ronden, Toucountouna, Benin, ge zult gemist worden!
Voor mijn nieuwe vriendinnen… ge zijt nog niet van mij af
:)
 

Kimberly Van Syngel

Benin was voor mij sfeervol, onvergetelijk en vooral veel te kort!
Toucountouna: een dorp vol enorm vriendelijke, warme, enthousiaste en vrijgevige inwoners. Een dorp vol jongeren net zoals ons, die elke dag klaar stonden met knuffels en muziek en waar we samen dagelijks zalige momenten mee beleefden. Toucountouna is een dorp met inowoners waar ik persoonlijk veel van kan leren, hier loopt men niet rond met stress, moet men niet elke minuut van de dag inplannen en loopt men mekaar niet continu zomaar voorbij. Neen, hier begroet men elkaar op elk moment van de dag, maakt men tijd voor een klein praatje en lukt dat taakje vandaag niet dan zal het morgen wel lukken! L’heure elastic en doucement zijn 2 zaken die ik met alle plezier meeneem richting Merelbeke. Dat ik hier met gemak en veel plezier nog een aantal weken zou willen blijven kan ik niet onder stoelen of banken schuiven maar 1 ding weet ik zeker, het was mijn eerste keer in Toucountouna en zeker niet de laatste keer! Merci Toucountouna, vergeten zal ik nooit! 


Linde Verspeelt

Benin was voor mij een onvergetelijke ervaring met 9 straffe madammen. Een reis die moeilijk in enkele woorden te bevatten is. Het was een reis waarbij we samen onze grenzen verkend en verlegd hebben, een reis waarbij we door een rollercoaster van emoties gingen: lachen, gieren en brullen van het plezier, ontelbare indrukken die we te verwerken kregen en vooral heel veel enthousiasme.
Het was een reis waarbij we een nieuwe cultuur hebben leren kennen samen met de jongeren van Toucountouna. En bovenal een reis waarbij we van elke dag genoten hebben! Bedankt Toucountouna, Benin, Het was geweldig! 

Fien Morren 
Benin was voor mij een uitzonderlijke kans op zoveel vlakken: het trainen van interculturele competenties, samenleven met 9 keer zoveel oestrogeen als anders, het uitwisselen van waarden, normen, gewoontes en herinneringen. Ik begon eraan met een gezonde dosis stress en zenuwen, waar ik op het einde van de reis een beetje moet mee lachen. Want wat een droom was deze reis! Ik was op stap met verantwoordelijke (oud-)leiding, kon de info die ik kreeg van de vorige reis naar Benin in April goed gebruiken en kreeg héél veel hulp van iedereen in Toucountouna en daarbuiten. De grote problemen bleven uit, en als er zich al een probleem voordeed kon ik steeds rekenen op de hulp van de deelnemers, Michiel of iemand van het gemeentebestuur van Toucountouna.
Ik die altijd zo vlot met woorden ben, vind het moeilijk om te omschrijven wat Benin voor mij was. Omdat het zoveel was, zowel voor mij persoonlijk als op professioneel vlak. Een unieke kans, waarvoor ik enorm dankbaar ben dat ik ze kreeg. Het zal even bekomen, maar vooral wennen zijn bij het thuiskomen. Want waar zullen die ochtendhumeurtjes, flauwe moppen, diepe gesprekken, verwondering en groot relativeringsvermogen als we 4uur moeten wachten op ons eten moeten wachten, zijn? Ik ga alvast de komende tijd nagenieten en met een hele grote glimlach terug kijken op de afgelopen weken. Merci, merci, merci.





Reacties

  1. Blij dat je terug thuis komt om te luisteren naar de verhalen.
    Tot morgenavond Laurakexxx

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Werkbezoek Merelbeke - Toucountouna juni 2022

 Op 17 juni vertrekt een driekoppige delegatie van Merelbeke op werkbezoek naar Toucountouna. De bedoeling van het werkbezoek is enerzijds het werk dat de afgelopen jaren is geleverd te evalueren en anderzijds te kijken wat de uitdagingen zijn de komende jaren in het kader van deze boeiende samenwerking.  Benieuwd hoe Wout, Michiel en Hanne het ervan af brengen de komende 10 dagen? Volg het dan hier!

Aangekomen en eerste werkdag

Dag allemaal,  Na 36 uren reizen zijn Wout, Michiel en ik zaterdag aangekomen in Natitingou. Tijdens onze 11 uur durende autorit kregen we de eerste indrukken van Benin. Wat een kleurrijk en bruisend land! Nadat we ons snel even opfristen van de toch pittige autorit, was het tijd voor het eerste avondmaal in Natitingou. Dit was ook meteen het moment dat ik mijn Benineense collega's Robert en Philippe voor het eerst ontmoette :) Zondag zijn we bij het krieken van de dag vertrokken op een wandeling van 16 km naar de watervallen van Natitingou. Magnifiek! Maar er moet natuurlijk ook gewerkt worden. In de namiddag ontmoetten we Robert om het programma grondig te doorlopen. Dit was meteen ook het uitgelezen moment om wat polshoogte te nemen van hoe de situatie na 2 jaar corona nu juist is geëvolueerd. Gisteren is het échte werk begonnen. Om 9uur werden Wout, Michiel en ik ontvangen op het gemeentehuis van Toucountouna. Veel tijd te verliezen hebben we niet, dus zijn we er meteen

Druk in de weer!

  Hier zijn we weer uit Benin!  We zijn ondertussen al dag 4 van het werkbezoek. Dankzij onze goed gevulde agenda vliegt de tijd voorbij. Dinsdagavond hadden we nog een vergadering met de jeugdraad en Tata Jazz. Met de steun van het partnerschap organiseert Tata Jazz in samenwerking met de jeugdraad muzieklessen in Toucountouna. Een mooi project dat jeugd samenbrengt en kennis laat maken met de wondere muzikale wereld. De vergadering gaf ons de opportuniteit om samen de afgelopen 3 jaar te evalueren en een plan voor de toekomstige jaren op te stellen. Na een productieve vergadering was het tijd voor het avondeten. Op het menu: rijst en kip :)    De volgende dag hadden we opnieuw een goed gevuld programma. Maar nog voor we aan de dag konden beginnen, kwam Robert samen met zijn vrouw en een naaister langs bij ons het hotel. De avond ervoor had hij al gehint naar ‘une surprise beninoise’, maar ik had geen idee wat dit zou kunnen zijn. Het wordt een op maat gemaakt kleed, spannend! N